lu.se

Centrum för handelsforskning

Campus Helsingborg | Ekonomihögskolan | LTH - Lunds Tekniska Högskola

Personalens roll i framtidens fysiska butik

Publicerad: 2019-10-20

Onsdagen den 16 oktober genomfördes en välbesökt workshop på temat Personalens roll i framtidens fysiska butik. Cirka 60 personer anslöt till Campus Helsingborg och Mindpark.

Centrum för Handelsforskning vid Lunds universitet har sedan ett par år tillbaka samlat praktiker och akademiker till workshops på olika teman, och den 16 oktober var det dags för en workshop med temat Personalens roll i framtidens fysiska butik. Att höstens workshop fick just detta fokus har sin bakgrund i det forskningsprojekt som Ulf Johansson och Kristina Bäckström driver, och Ulf och Kristina var först ut med att presentera sina första resultat från projektet där de studerat fem svenska företag och personalens roll vid kundmöte. De kan bland annat konstatera att dagens handelslandskap ställer nya krav på de som arbetar i butik, och att handeln inte riktigt står rustad inför de utmaningar som digitaliseringen skapar. 

Sofia Valentin som är konsult och grundare av CX First, och som arbetat med stora internationella detaljhandelskedjor kring kund- och säljmöten i fysisk butik, anslöt sig till bilden av att handeln inte riktigt står rustad för det nya handelslandskapet. Sofia visade analyser och resultat från projekt som visar på skillnader mellan olika kundbehov, och pekade särskilt på behovet av att handeln utvecklar och anpassar säljprocess och butiksmiljö.

Efter fika och mingel följde två spännande presentationer där åhörarna fick en bild av hur handeln arbetar med personal- och säljcoachning. Först ut var Björn C Nilsson som arbetar med kundinteraktion och säljcoachning på Clas Ohlson. Björn berättade om vilka initiativ Clas Ohlson arbetar med för tillfället, och hur hemmafixarkedjan försöker väva ihop de olika säljkanalerna till en sammanhängande kundupplevelse. Christine Jacobsson, HR-chef, kompetens-, ledarförsörjning och Coopskolan, presenterade hur Coop arbetar med att skapa framtidens kundmöte och vilka utmaningar som finns i dagligvaruhandelns personal.