lu.se

Centrum för handelsforskning

Campus Helsingborg | Ekonomihögskolan | LTH - Lunds Tekniska Högskola

Därför är det svårt att sluta shoppa för nöjes skull

Publicerad: 2021-02-16

Beteenden och vanor är mycket svåra att förändra, enligt konsumtionsforskare Carys Egan-Wyer.

Bild: Hussein El-alawi

Undvik nöjesshopping och trängsel i butiker, manar regering och myndigheter. Ändå har människor gett sig ut på jakt efter reafynd och flockats i köpcentrum under pandemin.

Vi har länge sett konsumenten som en rationell individ, vars beteende kan påverkas genom att trycka på olika knappar. Därför kan det tyckas obegripligt att människor ger sig ut i butiker när det faktiskt är farligt att shoppa. Vad i hela världen gör de där mitt under en pandemi?

Det finns flera motiv bakom vår konsumtion som gör det svårt att plötsligt ändra beteende, förklarar Centrets forskare Carys Egan-Wyer i en artikel i Sydsvenskan.

Här kan du läsa mer om varför det är svårt att sluta shoppa för nöjes skull.