lu.se

Centrum för handelsforskning

Campus Helsingborg | Ekonomihögskolan | LTH - Lunds Tekniska Högskola

Centrum kommenterar: Klimatångest årets julklapp 2018?

Publicerad: 2018-11-20

Årets julklapp 2018 är en av de bästa trendspaningarna som HUI gjort på länge.

Idag utsåg HUI (Handelns Utredningsinstitut) årets julklapp och valet föll på det återvunna plagget. För mig som handelsforskare är det viktigt att följa såväl utvecklingen av julhandeln som valet av vad som blir årets julklapp. Det är ett intressant val och inget jag själv gissat på (när jag fick frågan gissade jag på den röststyrda högtalaren i bland annat DN och Expressen). Och jag får medge att det här är en av de bästa trendspaningarna som HUI gjort på länge. Årets julklapp handlar ju om att sätta fingret på hur vår konsumtion speglar den tiden vi lever i, och att HUI lyfter fram trenden med återbruk och återvinning är bra. Julhandeln (och andra konsumtionsdrivande aktiviteter i handeln) blir allt mer kontroversiella och ifrågasatta. Sedan några år har mottrender som White Monday, Buy-nothing-day och Shopstop vuxit fram för att belysa problemen med konsumtionshets, skuldfällor, slit-och-släng och överkonsumtion. Det huvudsakliga motståndet ligger förstås i att vi konsumerar mer än vad vår planet orkar med. Även om viss konsumtion är nödvändig, så behöver vi påminda om att den inte får gå till överdrift.

Det som blir årets julklapp speglar på något vis den tid vi lever i, och blir en tidsmarkör för hur vi lever och konsumerar just nu. Den produkt eller tjänst som blir årets julklapp brukar också få ett rejält uppsving i försäljningen, vilket gör det intressant för handeln att följa utnämningen. Kommer då det återvunna plagget att bli något som ligger under julgranen i stugorna i år? Troligtvis inte. Men det är kanske det som är poängen här, att förändringen av våra konsumtionsmönster är svår men på sikt helt nödvändig. Inom handeln sker förändringen mot nya affärsmodeller som möjliggör mer förståndig konsumtion - återbruk och återvinning på stark framväxt. Handeln arbetar både med att skapa fungerande returkedjor och olika sätt att stötta cirkulär konsumtion. Flertalet detaljhandelsföretag erbjuder idag sina kunder att hyra/låna produkter istället för att köpa. Detta är en trend vi kommer att få ser mer av framöver. Det är förstås en ganska svår balansgång, eftersom handeln behöver hitta ett sätt att få in det cirkulära i en affärsmodell som också är ekonomiskt hållbar. Men det går. Tidigare i år vann Clas Ohlson branschpriset Årets hållbara butikskedja med motiveringen att man arbetar med att sälja hållbara produkter samtidigt som man satsar på reservdelar, service och uthyrning av verktyg. Hållbarhet ligger utan tvekan i tiden.

Trots konsumtionskritik så förväntas årets julhandel slå nya rekord. Även om julhandelns betydelse för handelns totala försäljning minskat något över tid, dvs att vi handlar mer jämnt fördelat över året, så är julen fortfarande enormt viktig för handeln. HUI spår att julhandelns omsättning nära nog når upp till hisnande 80 miljarder kronor i år, bland annat på grund av köpstarka hushåll (stark ekonomi och minusränta) och en gynnsam kalender (mycket ledighet ger konsumenter tid att åka och handla). Med detta i minne blir ju valet av årets julklapp något motsägelsefull, och kanske därför särskilt viktig. Min reflektion över det återvunna plagget som årets julklapp är att vi alla behöver fundera över hur vår egen konsumtion påverkar miljön. Ett återvunnet plagg är ju inte bara en julklapp till den som får den, utan även en god gärning för framtida generationer.

Jens Hultman Forskare vid Ekonomihögskolan i Lund och koordinator för Centrum för handelsforskning, Lunds universitet.

Jens Hultman

Docent i företagsekonomi vid
Ekonomihögskolan i Lund och koordinator
för Centrum för handelsforskning vid
Lunds universitet
.