lu.se

Centrum för handelsforskning

Campus Helsingborg | Ekonomihögskolan | LTH - Lunds Tekniska Högskola

Årets julklapp – inte under allas julgran 

Publicerad: 2017-11-21

Igår presenterade HUI Research (Handelns Utredningsinstitut) för 30:e året i rad årets julklapp. Handelsforskaren Jens Hultman vid Ekonomihögskolan diskuterar gärna trendiga julklappar och konsumtionsmönster. 

Bild: iStock

Årets julklapp är en nyhet eller något som väcker intresse, den speglar tiden vi lever i och har betydelse för handeln. Handelns Utredningsinstitut anser att elcykeln uppfyller de här kriterierna men vad tycker Jens Hultman, som forskar på och undervisar i marknadsföring vid Ekonomihögskolan?

– Årets julklapp är en ovanligt dyr pryl för att bli årets julklapp och därför lite oväntad, säger Jens Hultman. Elcykeln uppfyller visserligen alla kriterier som HUI satt upp men jag tycker inte att det är någon folklig julklapp. Jämförbart är platt-tv:n för flera år sedan. Den var också dyr och inte något som gemene man köpte. Elcykeln är ett tidstecken men troligen inte något som kommer att ligga under varje julgran. En ny cykel köper man ju vanligtvis på våren.

Varför årets julklapp?

Varför är det då viktigt att utse årets julklapp? Jens Hultman menar att även om man som konsumtionskritiker kan betrakta utnämnandet av årets julklapp som lite töntigt eller onödigt så speglar det något intressant, nämligen förändringen av handelslandskapet och rådande konsumtionstrender, den populära prylen säger något om oss svenskar idag, vem vi är och vart vi är på väg. 

Elcykeln med en motor som drivs av ett batteri är ingen nyhet utan har funnits i ca 10 år och bara under det gångna året såldes nästan 70 000 elcyklar i Sverige. Är det en trend som vi ser, som kommit för att stanna? 

– Helt klart är det så, säger Jens Hultman. Jonas Arnberg som är chefsekonom på Svensk Handel menar att den är en del av en megatrend som står för urbanisering, miljömedvetenhet och hälsa. Vi har även andra viktiga, stora trender. Själv gissade jag exempelvis på en julklapp som skulle vara en del av en annan megatrend, nämligen digitaliseringen. Jag trodde att årets julklapp skulle bli något som mobiltelefonen styr, som exempelvis en ljuskälla eller en högtalare.

Köpstarka konsumenter

Till skillnad från många andra julklappar under årens lopp, som ofta appellerat till en yngre generation och kundgrupp, så är det här något som vänder sig till konsumenter som blir allt viktigare i handeln, dvs de lite äldre. Och köpstarka. Cyklarna tilltalar de här köparna som har råd, vill ut och röra på sig och ta sig runt snabbt och bekvämt. Med det här fortskaffningsmedlet får de en helt annan radie.  

– Jag tror inte att man som student går och köper en elcykel, menar Jens Hultman.  

Årets julklapp var som sagt oväntad. Årets kandidat var inte självklar utan svår att gissa. Så var det dock inte i fjol.

 – Ibland har det nästan varit givet, som när mobiltelefonen blev årets julklapp eller i fjol då VR-kameran blev det.

Årets julklapp 2018

Och hur ser framtidens julklapp ut, vad får vi se som årets julklapp 2018?

– En spännande trend är att man köper julklapp åt sig själv, det kan man fundera över i relation till årets julklapp. Det skulle kanske kunna vara årets julklapp, som egentligen mer är en trend. Att ge julklapp till sig själv, oavsett vad det är. 

 Slutligen, vad önskar du dig själv i julklapp, Jens Hultman?
– Jag blir verkligen jätteglad om jag får en elcykel!
 
 

Jens Hultmans betraktelse om årets julklapp 2017

Centrum kommenterar: Vad blir Årets julklapp 2017? 

 

 

kontakt

Jens Hultman