lu.se

Centrum för handelsforskning

Campus Helsingborg | Ekonomihögskolan | LTH - Lunds Tekniska Högskola

Är Coop på rätt väg?

Publicerad: 2016-03-09

Ulf Johansson kommenterar Coop's senaste resultatrapport - Är Coop på rätt väg?

Centrum kommenterar – Är Coop på rätt väg?

Uppenbarligen lämnar Coop ett – för första gången på ett bra tag – framgångsrikt år bakom sig och kan faktiskt visa upp svarta siffor och en vinst på cirka 140 miljoner kronor. Det vore lätt att ta udden av detta genom att påpeka att detta har skett med butiksnedläggningar, butiksöverlåtelser etc. som bakgrund och att det Coop som redovisas inte är det Coop som startade året. Och så är det till viss del, vi jämför äpplen och päron och det är nog för tidigt att ropa hej ännu.

Men för oss som är vänner av konkurrens på marknaden är detta – om detta nu inte är ett för tidigt hurra… - ett glatt besked och ett välkommet tillskott till en marknad som saknar egentlig konkurrens (utöver extraprishysterin som fortsätter). Coops kritiserade reklamfilm om ekologisk mat – där vi ännu inte vet hur välgrundade argumenten är för ekologisk mat – ändå visar en vilja att slå in på en väg där man blir en tydlig röst för kvalitet som vi varken hittar hos ICA eller hos Axfood.

Jag hoppas att nästa steg är att man som första aktör i full skala kliver på kvalitetståget (för det finns ett sådant för första gången på längre, där människor inte väljer pris utan kvalitet) och inte nervöst gör ett halvhjärtat försök med kvalitet. För det har vi sett förut, inte minst från Coop. I min bok har Coop världsrekord (i Sverige) på fantastiska satsningar med stort buller och bång som sedan inte blir mer än en tumme.

I ett pressmeddelande från Coop talas om den roll “medlemspaneler” spelar i den omvandling som äger rum på Coop. Det hade varit roligt att få veta mer om det. Även om det till förstone känns rätt att kunden har en viktig roll i en omvandling av en viktig dagligvaruhandelsaktör undrar man över just vad rollen är. Den reaktiva roll en kund kan ha – det där gillar jag inte, det där vill jag ha mer av – är bara en av de roller som krävs på en fungerande marknad. För som Henry Ford sa ’Om jag frågat kunderna hade de velat ha snabbare hästar’, kunden är konservativ och kan bara reagera på det man känner till. Kunder har genom åren visat mkt lite vision och nyskapande, det är handeln som utifrån kundernas behov måste visa upp nya möjligheter och lösningar på kundens gamla och nya behov. Vi får hoppas att det är den rollen som “medlemspanelerna” också har hos Coop (men faen tro det…).

Summa summarum var den positiva tendensen för Coop en ljusglimt för en plågad aktör och kanske också ngt som är välgörande för konkurrensen och inriktningen på konkurrensen i branschen. Det behövs.

Ulf Johansson, Professor i företagsekonomi vid Ekonomihögskolan i Lund och företrädare för Centrum för handelsforskning vid Lunds universitet.